Ansökande av ersättning
Dödsfallsersättningen betalas ut efter den anställdas död om hen har förmånstagare som maka eller make samt barn under 22 år.
Försäkringsersättning ska sökas antingen elektroniskt eller med en blankett för ansökan om ersättning. Ersättning ska sökas inom tio år efter utgången av det kalenderår då förmånslåtaren har avlidit. Olycksfallsförsäkringscentralens ersättningsservicen skaffar befolkningsregisteruppgifterna om den avlidne och hens förmånstagare från befolkningsregistret.
Ersättningsservice ger råd vid ansökan om ersättning. Kontaktuppgifter till ersättningsservice: telefon 0409 222 900, e-post: trhv@tvk.fi.
Anvisningar för förmånstagare (Anvisningar för arbetsgivare finns nedan)
Varje vuxen sökande ska fylla i en egen ansökan om ersättning.
Om förmånstagaren är minderårig eller omyndig görs ansökan på hans/hennes vägnar av intressebevakaren (i allmänhet vårdnadshavare). Varje intressebevakare kan dock med en ansökan söka ersättning till alla barn som hen har vårdnad om. Ingen egen ansökan behövs för varje enskilt minderårigt barn. Om barnet har flera vårdnadshavare ska alla vårdnadshavare underteckna ansökan och då bör ansökan inte göras elektroniskt.
För en minderårig förmånstagare betalas ersättningen ut till barnets konto i enlighet med anvisningar från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Ersättningen är alltid förmånstagarens personliga egendom och information om ersättning som utbetalas till minderåriga/omyndiga förmånstagare skickas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
När du fyller i blanketten för ersättning behöver du:
- detaljerade personuppgifter om förmånslåtare (den avlidne)
- uppgifter om förmånstagare för vilka du ansöker om ersättning
- förmånstagarnas kontouppgifter
- uppgifter om anställningsförhållande och arbetsgivare (dessa påskyndar handläggningen av ersättning, men ansökan kan också skickas utan uppgifter om anställningsförhållande)
Sökande av ersättning kan logga in på vår ersättningsservice endast med egna personliga bankkoder eller mobilcertifikat. Vi ber att observera att den sökandes personuppgifter sparas i ersättningssystemet för grupplivförsäkring för arbetstagare.
Logga in på tjänsten för ansökan om ersättning
Du kan också lämna in en ansökan via posten. Adressen är nedaför.
Ersättningsansöksblanketten (pdf)
Arbetstagarnas grupplivförsäkringspool
Östersjögatan 11-13, 00180 Helsingfors
Anvisningar för arbetsgivare
Arbetsgivaren ska i mån av möjlighet kontakta den avlidne arbetstagarens förmånstagare och sända dem försäkringsvillkoren och information om hur man söker ersättning. Arbetsgivaren ska också tillställa Arbetstagarnas grupplivförsäkringspool uppgifter om anställningsförhållandet för ersättningshandläggningen.
Uppgifterna kan lämnas genom ett säkert e-postmeddelande med hjälp av anmälningsformuläret. https://securemail.tvk.fi/. Ange adressen trhv@tvk.fi som mottagare.
Uppgifterna kan lämnas in även per post. Adressen finns nedaför.
Anmälningsblanketten för arbetsgivare (pdf)
Arbetstagarnas grupplivförsäkringspool
Östersjögatan 11-13,
00180 Helsingfors