Suomi.fin uusi opas antaa käytännön ohjeita uuden työntekijän hankkimiseen

Kun tarvitset uuden työntekijän, rekrytointi kannattaa suunnitella huolellisesti ja perehtyä työnantajan velvollisuuksiin jo etukäteen. Tässä sinua auttaa Suomi.fin uusi opas. Osaava rekrytointi luo hyvää työnantajakuvaa.  

Tapaturmavakuutuskeskus on osallistunut Työntekijän rekrytointi -oppaan suunnitteluun ja tuottamiseen.  

Suomi.fin opas neuvoo, 

  • millaisia vaihtoehtoja on tarjolla työntekijän hankkimiseen 
  • miten arvioida työntekijän hankkimisesta aiheutuvia kustannuksia  
  • mitä pitää ottaa huomioon työntekijän valinnassa  
  • mitä asioita tulee huomioida perehdyttämisessä ja uuden työntekijän aloittaessa 
  • millaisia alueellisia ja valtakunnallisia palveluja yrityksellesi on tarjolla. 

Oman yrityksesi tilanteeseen neuvoja saat, kun oppaan alussa vastaat muutamaan esikysymykseen.  

Oppaan laatimiseen on osallistunut iso joukko keskeisiä viranomaisia ja muita toimijoita. 

Työntekijän hankkimiseen on monia vaihtoehtoja      

Oletko etsimässä vakituista, määräaikaista tai tarvittaessa töihin kutsuttavaa työntekijää? Sopisiko työtehtävä harjoittelijalle tai oppisopimuksella työskentelevälle? Tunnetko tehtävään sopivan nuoren, ulkomaalaisen, eläkeläisen tai osatyökykyisen työntekijän, mutta haluat selvittää työsuhteeseen liittyvät yksityiskohdat? Olisiko vuokratyöntekijä yrityksen tilanteeseen passeli vaihtoehto?  

Suomi.fin oppaasta löydät tietoa erilaisista tavoista hankkia työntekijä.  

Hyvin suunniteltu rekrytointi rakentaa hyvää työnantajakuvaa 

Sopivan työntekijän rekrytointi on taitolaji. Suomi.fin oppaasta saat kattavat ohjeet rekrytoinnin eri vaiheisiin työtehtävien määrittelystä ja työpaikkailmoituksen laatimisesta haastatteluihin ja sopivan työntekijän valintaan.

Suomi.fin opas kattaa muun muassa seuraavat tärkeät teemat: 

  • tarjolla olevat kanavat työpaikkailmoittamiselle 
  • mahdollisesti tarvittavat luvat ja ammattipätevyydet 
  • työsopimukset, etätyösopimukset, salassapitosopimukset 
  • viranomaisten palvelut ja tuet 
  • yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon huomiointi. 

Ja se kysymyksistä keskeisin – miten valitset juuri sen oikean työntekijän yritykseesi? Miten voit selvittää työntekijän soveltuvuutta? Mitä työpaikkahaastatteluissa ei saa kysyä? 

Kunnollinen perehdytys varmistaa sujuvan aloittamisen uudessa työpaikassa  

Ilman kunnollista perehdytystä paraskin rekrytointi voi epäonnistua. Oppaasta saat ohjeet perehdyttämisen suunnitteluun. Se neuvoo myös, mitä pitää huomioida esimerkiksi nuoren, ulkomaalaisen tai osatyökykyisen perehdyttämisessä.  

Lisäksi opas neuvoo, mitä asioita pitää hoitaa rekrytoinnin jälkeen ja miten huolehdit työntekijäsi työhyvinvoinnista. 

Oppaassa asiantuntemusta keskeisiltä viranomaisilta, järjestöiltä ja asiantuntijoilta

Digi- ja väestötietovirasto on tuottanut oppaan yhteistyössä laajan asiantuntija- ja viranomaisjoukon kanssa.

Oppaan suunnitteluun ovat osallistuneet Aluehallintovirasto, Eläketurvakeskus, Henkilöstöala Hela ry, International House Helsinki, KEHA-keskus, Kela, Maahanmuuttovirasto, Mikro- ja yksinyrittäjät ry (MYRY), Suomen Uusyrityskeskukset, Tapaturmavakuutuskeskus, Työllisyysrahasto, Työterveyslaitos, Verohallinto, Yritys-Suomi-puhelinpalvelu.

Suomi.fi lyhyesti 

  • Suomi.fi-verkkopalvelu neuvoo kansalaisia ja yrittäjiä erilaisissa elämäntilanteissa.  
  • Suomi.fi kokoaa asioiden hoitamisessa tarvittavat tiedot, toimintaohjeet ja palvelut yhteen osoitteeseen. 
  • Tunnistautuneena voit viestiä eri organisaatioiden kanssa, antaa ja pyytää valtuuksia sekä tarkistaa omat rekisteritiedot. 
  • Suomi.fin kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.